ITプロジェクト・マネジメント(4View points in IT Management)

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Essentials and Creating of Balanced Scorecard for Strategic Management (Straregic Management)

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Essential of Strategic Management Theory (Straregic Management)

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It Strategic Management Theory by Strategic Case Study and Training: Strategic Management Innovation

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Kessansyo Dokkairyoku No Kihonn

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Balanced Sheet and Profit/Loss Analysis Training: 70 Analysis Knowledge for Strategic Management

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☆プロジェクト評価軸における4つの視点☆

 プロジェクトの成否は、参加する利害関係者の評価で決まります。プロジェクトのアウトプットを客観的に評価するのは、ユーザである利害関係者です。利害関係者には、社内関連部門、社外取引先、関連企業などが関わってきます。プロジェクトリーダーとプロジェクトメンバーがいくら精魂が尽きるほどにがんばっても、プロジェクトのアウトプットが経営効果となって現れてこなければ、そのプロジェクトは失敗したことになります。システムの定着化に齟齬を来たすと、システム投資は負の遺産となって、償却負担の増大化を招き、収益に影響してきます。

プロジェクト評価軸は、外部環境の視点、内部環境の視点、技術の視点、及び顧客ニーズの視点からなる4つの視点で評価できます。
外部環境の視点では、外部環境・事業環境変化対応レベル、競争優位対応レベル、及び利害関係者(ステークホルダー)参加レベルの項目によって評価できます。
内部環境の視点では、ビジネスモデル創造・再構築レベル、業務改革レベル、経営資源変化対応レベル、組織変化対応レベル、企業文化・風土変化対応レベル、及びオペレーション・プロセス影響レベルによって評価できます。
技術の視点では、システム連携レベル、既存システム影響レベル、技術的難易レベル、技術革新レベル、要求スキル・ノウハウレベル、及び業界標準化レベルによって評価できます。顧客ニーズの視点では、案件規模レベル(コスト)、必要要員規模レベル(コスト・納期)、予算規模レベル(コスト)、要求ソリューションレベル(品質)によって評価できます。
 各々の項目において、たとえば、5段階評価により、ある情報化案件に対して、現状の評価レベルに対して、目標とすべき評価レベルを設定し、両者間におけるギャップ分析を行い、認識されたギャップを埋めるために、いかなる戦略課題を設定し、情報化によってその戦略課題をいかに実現すべきか主要成功要因CSF(Critical Success Factor)の絵を描くことになります。
ここでのCSFとは、経営面における戦略課題を解決に導くための主要な情報化テーマを指します。プロジェクトの評価は、次式でスコアの計算ができます。

     PROJECT VALUES = ΣE + ΣI + ΣT +ΣC

プロジェクトでは、社内外の利害関係者(ステークホルダー)が参画し、様々な利害の追及からなる構図が成立します。取引先A社にとっては、システムのある機能Xがメリットになっても、取引先B社には全くメリットがないというようなことが起こってきます。また、参加企業によっては、システムを使いこなす人材が極端に不足している場合もあります。情報化レベルは、参加者、参加企業によってもばらつきがあるのが一般的です。

■ 外部環境と内部環境の視点による評価とは
 

外部環境の視点では、まず、開発・導入した情報システムが、クライアント企業を取り巻く外部環境(経済・政治・他)及び事業環境(競合の動き、市場の動き、顧客ニーズ)の変化に対応できないものであれば、役に立たない、あるいは時代に逆行するオペレーション・システムとして評価されてしまいます。
システム開発段階で前提条件として想定していた外部環境や事業環境が短期間に変化し、システムが完成してまもないころ、全く、システムが土俵の外に追いやられているケースに陥ってしまうパターンです。
競争優位対応レベルの評価では、情報システムの主要目的として、競合に優位に立てるようなビジネスモデルを実現するために、ITを活用しているかという点がポイントになります。情報システムのリニューアル化を図って社内業務の効率化が図れても、業務が楽になっただけで、競合に勝るような経営指標の改善が達成されていなければ、情報化投資の効果は出ているとはいえません。新規情報システムの導入によって、売上の向上や市場シェアのアップが図れ、リードタイムや在庫が半減したといったような経営効果が見られなければ、プロジェクトは成功したとは評価されません。
 ステークホルダー参加レベルの評価では、たとえば、受発注関連の新規の情報システムによって、取引先企業などの大半に参加してもらえなければ、業務プロセスは、従来業務と新規業務プロセスとが並存することになり、かえって、業務効率の悪化を招く場合が多々あります。さらに、参加企業が少なければ、当然、参加企業のシステム加入・参加費用による運用管理収入の減少を招き、情報システムの運用管理コストの源資を確保できなくなってしまいます。

□内部環境の視点による評価とは
 内部環境の視点では、まず、新規情報システムの導入・改善などによって、従来のビジネスモデルの再構築や、新たなビジネスモデルの創造が図れるかといった切り口で評価します。さらに、業務改革が図れ、体質強化につながっているか、あるいは、組織構造が変化した場合に、情報システムが対応できるのかといったことも評価しなければなりません。
情報システムが組織構造の変化に柔軟に対応できるような仕組みや仕掛けが備わっていない場合には、その情報システムは硬直化したツールとして、ユーザーに活用されない事態を招いてしまいます。さらに、企業文化・風土変化対応レベルやオペレーション・プロセス影響レベルの評価では、新規情報システムの導入・改善によって、かえって従来のオペレーションに比べて悪化するようであれば、そのプロジェクトは失敗とみなされます。
□技術の視点による評価とは
技術の視点では、ネットワーク連携能力が強化され、システム連携レベルの向上が図れなければ、新規情報システムの効果は不十分なものになってしまいます。
さらに、新規情報システムが既存システムに与える影響も考慮されなければなりません。
システム化では、技術的難易レベルによって、開発期間や開発コストが左右されます。新規システムでは、技術革新のレベルが高いものをクライアントから要求されるケースもあるでしょう。
しかも、システム開発を担当するSEやプログラマーは、クライアントから専門性に裏打ちされた高いスキルやノウハウが求められるのが一般的です。特に、企業間連携の強化や顧客との接点の拡大の視点から、インターネットを軸に業界標準プラットフォームを取り込んだシステムの実現への要望が強くなっています。

□クライアントニーズの視点による評価とは
 クライアントニーズの視点では、クライアントの要求する品質、コスト、納期のレベルを詳細化することがプロジェクト推進の前提条件となります。いくらよい品質のシステムが完成しても、当初見積もりを大幅に超過するようなコストと納期遅延が発生した場合、プロジェクトは失敗に帰したことになりかねません。経営品質の向上と経営効果の追求を目的としたシステム化対象案件の実現コストを抑えたいニーズが、クライアントには必ず存在します。ここでは、クライアントが解決したい経営課題に対するITソリューションを多くの選択肢の中から検討し、最小限の予算規模で、最大の経営効果を発揮できるようなシステム化がクライアントから要求されます。IT投資の回収を迅速に図り、経営効果を発揮させるために、クライアントはプロジェクトの推進期間の圧縮を要求して来るでしょう。
 以上のように、プロジェクトの評価では、多角的な視点で、クライアントのニーズをシステム思考の原点にして、十分に検討することが、プロジェクトリーダーの役割であるといえます。

 
■ 経営戦略とビジネスモデルの構築
経営戦略企画・推進プロセスのステップでは、ビジネスモデルの再構築・創造のデザイン能力を発揮できる必要があります。

□情報化プロセス
 情報化プロジェクトの検討の最初のステップでは、まず、情報化プロジェクト推進管理体制の確立を図ります。具体的な実行プロセスは、上流工程の経営戦略企画・推進プロセスから始まり、続いて、情報化戦略企画・推進プロセス、システム化推進プロセス、及び運用管理プロセスを経て完了します。以降で、各プロセスを具体的に見ていきます。
 
□ ITプロジェクト・マネジャーの能力とビジネスモデル構築

ITパワーは、インターネット上で資本力の弱いベンチャー企業やニッチ企業が世界の電子商取引市場でビジネスを拡大することを可能にしました。これらの企業の中には、資本力に頼らず、競争優位性のあるビジネスモデルの創造や独自性で勝負することで、ニュービジネスを生み出しているところが多くあります。

情報システムがうまく機能していない企業では、トップダウンによる情報化アプローチの徹底化が図られていないところが多いものです。現場の声高なニーズに振り回されて部分最適に陥っている情報化のアプローチからの脱却を図っていくことが必要です。

経営戦略と情報化戦略が一体化してきている今日、ボトムアップ的な情報化アプローチでは、経営的効果の追求が不十分なばかりではなく、経営戦略課題に直結した情報化戦略を立てるのは不可能であるといえます。経営戦略に関わっている部門の管理者やトップは、情報化戦略の立案においては、戦略の立案の当初の段階から主体的に関わっていくスタンスが要求されます。事業戦略を勘案し、競合に対しビジネスの差別化を図れる情報システムは、経営効果となって大きなキャッシュ・フローを生み出します。ここでは、全体最適化の企業活動のデザインをイメージできるかどうかが情報戦略の成否に大きく影響します。

経営トップや管理者との積極的な対面、レビューを繰り返し、クライアント企業が抱えている問題点の本質を捉え、経営課題の抽出に注力することが重要です。クライアント企業の経営戦略を十分に理解したうえで、経営課題の解決を図るために情報化戦略企画・策定を行い、主要成功要因(CSF)を見極め、情報化によって具現化するステップを踏みます。

□経営戦略の基本軸とITプロジェクト・マネジャー(ITPM)の能力

競争優位に立つ企業に飛躍していくためには、限られた経営資源の最適化を図り、企業付加価値の最大化を目指したビジネスモデルを構築することが不可欠であるといえます。ビジネスモデルの再構築や創造においては、独自性のあるアイデアを情報システムに組み込み、ビジネスモデル特許で独占的ポジションを確保することが競争優位に立つためのビジネス基盤の形成につながります。
インターネットが普及し、電子商取引市場が拡大する中で、消費者と企業の購買行動は大きく変化しつつあります。このような時代の潮流に対応して、企業活動の新たなる仕組みを不断に追及していくことが企業のサバイバル競争の絶対条件になってきています。
そのためには、顧客ニーズを十分に把握し、IT活用により、業務プロセスの革新を図っていく必要があります。ここでは、顧客へのサービス、ロジスティクス、販売、生産、調達、設計、開発というように、従来の業務プロセスのベクトルを反転させて顧客の視点からビジネスモデルをデザインするというアプローチが重要です。
ITソリューションには様々なものがありますが、プロジェクト案件の性格やクライアント企業の事業特性・実態にマッチしたものを取捨選択し、経営効果が発揮できるものが要求されます。

全体最適の視点で、顧客を起点ベクトルに据えた業務プロセスの革新を図るとともに、バリュー・チェーン(価値連鎖)の再構築を図ることで、ビジネスのスピードとコストを追求していく能力を身に付ける必要があります。

ここでは、経営的視点と情報化の視点をバックボーンにして、バリュー・チェーン(価値連鎖)に関わるビジネス知識の習得を図ることが不可欠です。各業界のオペレーション・マネジメントの基本をしっかりとマスターする必要があります。経営資源の最適化を図るために、人、設備の稼働率を高め、調達先を巻き込んだ企業連携の関係を確立し、競合に優位に立てるビジネス活動の仕組みを追求していく必要があるでしょう。企業の付加価値創造のシナリオを、いかなる業務プロセス及びバリューチェーンのデザインによって描くかということです。

ビジネスプロセスの評価基準として、ベンチマーキングによるベストプラクティスの手法がよく用いられます。これは、その業界での最適なビジネスの手法を実践している企業を評価尺度の対象にして、自社のレベルを評価し、両者のギャップを解消するための方策を検討するものです。

さらに、情報化の推進においては、プロジェクトマネジメントの能力を有することが、ITPMにとっては不可欠です。限られた時間、予算、納期、人員の制約条件の中で、様々なプロジェクト環境の変動要因に対処しながら、当初の目的を達成するには、リーダーシップの発揮による効率的なプロジェクト運営管理の能力が要求されます。

■ビジネスモデルのナレッジデザインにおけるポイント


□ビジネスモデルの基本構造とは
ビジネスモデルの基本構造を検討する際には、クライアント企業の経営ビジョンをベースに企業の組織目的、社会的存在価値、ビジネス機能・役割、組織構造、収益構造を明確にしなければなりません。
 そのためには、まず、競合や業界を取り巻く市場環境としての外部環境を把握するために、業界構造の分析をファイブ・フォース・モデル分析の手法で行います。
次に、外部環境における内部環境の強み・弱みを洗い出すためにSWOT分析を適用し、ビジネスの主要成功要因(CSF:Critical Success Factor)を抽出します。CSFとしては、製品競争力、価格競争力、サービス力、チャネル・流通政策、投資スタンス、バリュー・チェーン(価値連鎖)、業務プロセス、情報化レベル、競合に対する優位性、及び市場におけるポジショニングを検討します。競合分析では、ベンチマーキングがよく適用されます。
これは、先進的な同業他社や競合他社の優れたビジネスのやり方や業務プロセスを自社のものと比較して,目標基準を設定し,自社とのギャップを埋めるような改善活動につなげていく手法です。

さらに、KPI(経営目標到達指標)を達成するためのアクション・プランでは、KPI(業績評価指標)を設定する必要があります。たとえば、売上高の倍増というKGIに対して、KPIで顧客獲得数を3倍に設定するというアクション・プランが考えられます。

企業の事業ドメイン(事業領域)は、顧客(WHO)、ニーズ(WHAT)、コア・コンピタンス(HOW:技術力、デザイン力、などの企業の核となる強み)の3つの軸で把握することができます。
たとえば、ある新機能を備えた携帯電話の顧客ターゲットを若年層の10代、20代の年齢別、地域別などに細分化・層別化して、きめ細かいマーケティング活動を展開し、顧客ニーズの吸収を図り、優れたデザイン力と生産力で製品化するアプローチが考えられます。

収益構造、組織構造、情報流通構造を把握するためには、バリュー・チェーン(価値連鎖)構造、コスト構造、業務プロセス、組織機能・役割、意思決定機能・プロセス、情報流通機能・プロセスを明らかにする必要があります。ここで適用される構造分析手法には、経営分析指標の分析、損益分岐点分析、各種原価計算の手法、ABC/ABM、などがあります。

さらに、ビジネスモデルの再構築・創造では、ライバルや関連するビジネスモデルの特許を事前に徹底して調査する必要があります。ビジネスモデル特許紛争をビジネスモデルのデザインの段階で事前に避けるためです。検討したビジネスモデルが、他社などのビジネスモデル特許に抵触する場合は、法的裏付けのもとに、ビジネスモデルデザインの変更またはライセンス契約による攻守のアプローチで対応していく必要があります。
ここのステップを無視して、ビジネスモデルのアイデアをシステム化してしまうと、場合によっては、特許紛争に巻き込まれるリスクもありますので、クライアント企業との共同作業により、ビジネスモデル特許調査は十分に行っておく必要があります。

以上のステップを踏んだ上で、ITソリューション戦略を検討します。ここでは、外部環境・内部環境、技術動向・業界標準化動向、クライアントニーズを明確にします。ITソリューションには、クライアント企業の実態と導入目的に応じて最適な経営手法とITをドッキングさせて選択・導入を図ることがポイントです。現状のビジネスモデルの再構築や改革・創造を図るためには、最適な経営手法の導入により、ビジネスモデルそのものの構造転換を図ることが効果的であるからです。

☆ 4 corner viewpoint ☆ at the project evaluation axis
The success or failure of the project is decided by the evaluation of the participating interested parties.
It is the interested parties who are a user that evaluate the output of the project objectively.
The company related department, the outside the company customer, the related enterprise and so on concern interested parties.
The project fails if the output of the project becomes a management effect and the project leader and the project member don't appear hang in there, too, to the extent that the how much heart and soul runs out.
When there is to have come in the variance to become established a system, the system investment becomes a negative inheritance and causes the enlargedness of the repayment load and influences profit.
The project evaluation axis can be evaluated in the 4 corner viewpoint which consists of the viewpoint of the external environment, the viewpoint of the internal environment, the viewpoint of the technology and the viewpoint of the customer needs.
In the viewpoint of the external environment, the item of external environment and business environmental-variation compatible level, competition predominant compatible level and the interested party ( the stake folder ) participation level can evaluate.
In the viewpoint of the internal environment, the business model creation and restructuring level, the business reform level, management resource change compatible level, organization change compatible level, the corporate culture and climate change compatible level and the operation process influence level can evaluate.
In the viewpoint of the technology, the system cooperation level, the existence system influence level, the technical difficulty level, the technical innovation level, the request skill know-how level and the de facto standard making level can evaluate.
In the viewpoint of the customer needs, the agenda item scale level ( the cost ), the necessary personnel scale level ( the cost and the appointed date of delivery ), the budget scale level ( the cost ), the request solution level ( the quality ) can evaluate.
CSF in this place means the main becoming information-oriented theme to lead a strategy problem about the business end to the solution.
The evaluation of the project can do the computation of the score in the following equation.

PROJECT VALUES=ΣE+ΣI+ΣT+ΣC

In the project, the stake folder at the in and out of the company take part in the planning and the composition which consists of search into a wide range of interests is concluded.
Even if the feature X which has a system becomes a merit for the customer A Inc., the thing that the customer B Inc. doesn't have a merit at all happens.
Also, depending on the participation company, the human resources which master a system are sometimes lacking extremely, too.
As for the becoming information-oriented level, that there is looseness with the participant, the participation company, too, is general.

■The external environment and the evaluation by the viewpoint of the internal environment

The external environment and the business environment which was assumed as the precondition in the system development step change into the short time, the system is complete and when not being, completely, the system is the pattern which has fallen into the case which is driven out of the sumo ring.
In the evaluation of competition predominant compatible level, the point whether or not it is utilizing IT to realize the business model as it is possible to stand predominantly with the competition, making like a principal-particulars of the information system becomes a point.
A good result of the becoming information-oriented investment can not crawl when producing it if the business becomes easy only and the improvement of the management index as it excels competition isn't achieved even if it is possible to attempt the increase in efficiency of the company business by attempting for the information system to get renewed.
If the management effect as it said that it is possible to attempt for the sales to improve and for the market share to rise by the introduction of the new information system and that a lead time and an inventory were cut in half isn't seen, the project isn't evaluated when it succeeds.
Moreover, if few, of course, it causes the decrease of the operations management income by the system subscription and the admission fee of the participation company, Genshi with the operations management cost of the information system can be secured and if there are few participation companies, it has passed away.
□ The evaluation by the viewpoint of the internal environment
In the viewpoint of the internal environment, almost, it evaluates in the cut ends such as whether it is possible to attempt to create the restructuring of the conventional business model and a new business model by the introduction and the improvement of the new information system and so on.
Moreover, the things such as whether the information system can support when it is possible to business reform and it leads to the tendency reinforcement or organization structure is changed, too, must be evaluated.
When not equipped with the mechanism as for the information system to support the change of the organization structure flexibly and the device as it is possible support, the information system has caused the situation which isn't utilized for the user as the rigid-ized tool.
Moreover, if it seems that it is aggravated compared with the conventional operation, returning with the introduction and the improvement of the new information system in the evaluation of the corporate culture and climate change compatible level and the operation process influence level, the project is thought of as the failure.
□ The evaluation by the viewpoint of the technology
The effect of the new information system resembles in the insufficient one and has become if ability of the network cooperation is strengthened in the viewpoint of the technology and it isn't possible to attempt for the system cooperation level to improve.
Moreover, the influence which the new information system gives the existence system, too, must be considered.
In the systematization, development time and a development cost are influenced by the technical difficulty level.
In the new system, there will be a case to require one with the high level of the technical innovation from the client, too.
Moreover, that the high skill and the know-how which was lined with client by the specialty are sought is general about SE and the programmer which takes charge of the system development.
Specifically, the request to the realization of the system to have taken in a de facto standard platform at the axis in the Internet from the viewpoint of the reinforcement of the B to B cooperation and the expansion of the point of tact with the customer by becomes strong.
□ The evaluation by the viewpoint of the client needs
In the viewpoint of the client needs, to do the level of the quality, the cost, the appointed date of delivery which the client demands in the refinment becomes the precondition of the project promotion.
When the cost and the delivery delay as it exceeds an estimate substantially at first occur even if the system with the quality which is good in much is complete, the project can not result in the failure.
The needs to want to suppress the realization cost of the systematization object agenda item which had a purpose of the improvement of the management quality and the pursuing of a management effect always exist at the client.
This place reviews IT solution to the management problem to want to solve a client from the inside of a lot of alternative and the systematization as the biggest management effect can be shown at the minimum budget scale is required from the client.
To attempt to collect IT investment quickly and to make show a management effect, the client will demand compression in the period of the promotion of the project.
It is possible to say that to make the needs of the client the starting point of the system-thinking in the multilateral viewpoint in the evaluation of above mentioned project and to review sufficiently are the role of the project leader.

■The building of a management strategy and a business model
The step of the management strategy planning and promotion process must be able to show the design ability of the restructuring and the creation of the business model.
□ The becoming information-oriented process
In the first step of the reviewing of a becoming information-oriented project, almost, it attempts for a becoming information-oriented project promotion control system to be established.
Specific Executing Process begins with the upstream process management strategy planning and promotion process and next, it completes via the becoming information-oriented strategy planning and promotion process, the systematization promotion process and the operations management process.
Since then, it sees each process specifically.

The ability and the business model building of the IT project manager
IT power made it possible for the venture business and the niche company about which the capital power is weak to expand business by the e-marketplace in the world on the Internet.
There are a lot of places to produce new business in not depending on the capital power and fighting the inside of these companies by the creation of the business model which has competition advantage and the originality.
The information system is the one where there are many place where the carrying-without exception of the becoming information-oriented approach which depends, being top-down isn't attempted in the company which doesn't function, being good.
It is necessary to attempt to avoid from the approach by the becoming information-oriented which falls, being best for the part, being brandished by the loud needs in the scene.
Today when a management strategy and becoming information-oriented strategy are united, in the becoming information-oriented approach like from the bottom up, it is possible to say that it is impossible to make a becoming information-oriented strategy by which it made a management strategy problem in the direct connection in addition to that the pursuing of a managing effect was insufficient.
In case of drafting of becoming information-oriented strategy, the stance which concerns independently from the step at first of the drafting of strategy is required about the administrator and the top with the department which concerns a management strategy.
It takes account of business strategy, and the information system that it is possible to attempt the differentiation of the business to the competition it becomes a management effect and invents a big cash flow.
This place influences the success or failure of the information strategy roughly by whether or not it is possible to imagine the design of the business activity of the total-optimization.
To repeat active meeting with a management top and a administrator, a review, to take the essence of the problem which the client company has and to put an emphasis on the extraction of the management problem are important.
It does becoming information-oriented strategy planning and working-out to attempt the solution of the management problem after understanding the management strategy of the client company sufficiently, it ascertains the main enabler (CSF) and it does dance steps which the becoming information-oriented embodies.
□ The ability of the basic axis of the management strategy and IT project manager (ITPM)
It is possible to say that to attempt the optimization of the limited management resource and to build the business model which aimed for a corporate additional value to be maximized are indispensable to leap to the company which stands in the predominance in the competition.
It leads to the forming of the business basis that to incorporate the idea which has originality into the information system in case of restructuring and creation of the business model and to secure a monopolistic position in the business model patent stand in the predominance in the competition.
In that the Internet becomes popular and that the e-marketplace expands, the buying behavior of the consumer and the company is changing roughly.
To support a tide in such times and to search into the new mechanism of the business activity constantly become the absolute condition of the survival competition of the company.
For its purpose, it grasps customer needs sufficiently and by IT utilization, the innovating of a business process must be attempted.
Here, the approach of the business model to design from the viewpoint of the customer, reversing the vector of the conventional business process as if to serve to the customer, to do logistics, to sell, to produce, to procure, to design, to do a development is important.
IT solution includes a wide range of ones, but it selects the one which was matched with the character of the project agenda item and the business characteristic and the actual state of the client company and the one which can show a management effect is required.
The ability to pursue the speed and the cost of the business in attempting to innovate the business process to have installed a customer in the starting point vector in the viewpoint which is the optimal for the whole and attempting the restructuring of the value chain ( the value chain ) must be put to the body.
That this place makes a managing viewpoint and the viewpoint of the becoming information-oriented a backbone and to attempt to acquire business knowledge about the value chain ( the value chain ) are indispensable.
The basics of the operation management of each industry must be tightly mastered.
To attempt the optimization of the management resource, it improves the operating rate of the person, the facilities, it establishes the relation of the corporate cooperation which involved a procurement place and the mechanism of the business activity to make predominantly with the competition will have to be pursued.
It is the fact to draw the scenario of the additional value creation by the company by what business process and the design of the value chain.
As the evaluation standard of the business process, the technique of Best Practice by the benchmarking is often used.
This is the one which reviews the means to cancel the gap of both, evaluating the level of the company, dealing with the company which is practicing the technique of the best business by the industry for the rating-scale.
Moreover, to have the ability of the project management in case of promotion of the becoming information-oriented is indispensable for ITPM.
To achieve a purpose at first while coping with the fluctuation factor of a wide range of Project Environment in the constrained condition with limited time, budget, appointed date of delivery, personnel, the ability of the efficient project management management which is due to the show of the leadership is required.

■ The point about the knowledge design of the business model
□ The basic structure of the business model
When reviewing the basic structure of the business model, the organization purpose, the social being value of the company, the business feature and the role, the organization structure, the profit-profile must be made clear based on the management vision of the client company.
For its purpose, almost, to grasp an external environment as the market environment which surrounds competition and industry, it analyzes industry structure by the technique of the five force and the model analysis.
Next, it applies SWOT analysis to dig up the advantage and the weak point of the internal environment about the external environment and it extracts the main enabler (CSF:Critical Success Factor) of the business.
As CSF, it reviews product competition power, price competitiveness, service power, a channel and a distribution policies, an investment stance, a value chain ( the value chain ), a business process, a becoming information-oriented level, advantage to the competition and positioning in the market.
In the competition analysis, benchmarking is well applied.
This is the technique which can connect to Improvement Activity as it fills a gap with the company, setting a goal standard, comparing the way and the business process of the business about which the cutting-edge other companies in the same trade and the competition other company are excellent with the one in the company.
Moreover, in the action plan to achieve KPI ( the management goal reaching index ), KPI ( the performance evaluating index ) must be set.
For example, the action plan to set the number of the customer wining to KGI, the doubling of the proceeds, by 3 times in KPI is thought of.
The business domain ( the business territory ) of the company can be grasped with the (WHO) customer, (WHAT) need, core competence ( HOW: the advantage which becomes technical power, design power, the nucleus of the company ) 3 corner axis.
For example, according to the age of the teen-ager, the twentysomething of the younger age group, it develops subdivision and the marketing-activities to make a statification and to be fine at areas and so on, in the customer target of the cell phone which was equipped with some new function, it attempts to absorb customer needs and the approach to commercialize at the excellent design power and the prolificacy is thought of.
To grasp a profit-profile, organization structure, information circulation structure, the value chain ( the value chain ) structure, the cost structure, the business process, the organization feature and the role, the decisionmaking feature and the process, the information circulation feature and the process must be clarified.
In the structural analysis technique which is applied here, it is the analysis of the analysis of the affairs of a business index, a break-even analysis, the technique, ABC/ABM of the various costing.
Moreover, the patent of the rival and the related business model must be completely investigated beforehand in the restructuring and the creation of the business model.
It is to avoid a business model patent dispute beforehand in the step of the design of the business model.
When the reviewed business model is against the business model patent of the other company and so on, under the legal evidence, it is necessary to support by the change of the business model design or the approach by the offense and defense by the immunity-agreement.
Because there is risk which is involved in the patent dispute in some cases, too, when ignoring a step in this place and having systematized the idea of the business model, by the coagency with the client company, the business model patent investigation must go sufficiently beforehand.
After doing above dance steps, it reviews IT solution strategy.
This place makes an external environment and an internal environment, a technology trend and a de facto standard making trend, client needs clear.
The actual state of the client company in IT solution and to combine a best management technique and IT according to the purpose of the introduction and to attempt to choose and to introduce are a point.
To attempt the restructuring and the reform and the creation of the business model of the present situation, with the introduction of the best management technique, it is because to attempt a structural transformation with business model itself is effective.